Kender du oplevelsen af at gå fra et møde og tænke: ”Puh, sikke meget snak, og så lidt, der egentlig kom ud af det?”

Eller at sidde på mødet og gribe dig selv i at tænke, at du kunne bruge tiden langt mere effektivt et andet sted?

Eller at opleve, at du og dine kolleger – og måske jeres leder – ofte taler om de samme ting, men uden rigtigt at komme til kernen? – Eller at I var blevet enige om noget helt forskelligt, når I talte sammen efter mødet?

Hvis du kender ovenstående oplevelser, så er du som de fleste. Mange af os har faktisk svært ved at få etableret den gode, konstruktive og effektive kommunikation – på trods af, at vi godt ved, at den er essentiel for vores oplevelse af at have et godt arbejdsmiljø.

Få mere ud af hinanden

AddRelation arbejder med relationerne som udgangspunkt for at skabe det gode samarbejde og de effektive teams. Hvad enten det er i ledergruppen eller i medarbejdergruppen – eller derimellem – så er det vores kommunikation, der skaber relationerne, og derfor har vi en stor erfaring med, hvad der kan tages fat i og forbedres.

Disse erfaringer vil vi gerne dele med dig – så du kan sætte dem i spil på DIN arbejdsplads.

Nogle af metoderne får du her. Andre af metoderne kræver lidt mere forklaring, så der er vi nødt til at invitere dig på kursus hos os for at lære dem. Til gengæld kan vi så også garantere, at du får succes med dem!

Men her først dem, du kan gå i gang med med det samme.

3 alt for sjældent brugte måder at tale bedre sammen på jobbet

  1. Lav bedre møder!

I 9 ud 10 virksomheder holder man møder på stort set den samme måde. Man har fået en indkaldelse, man møder op, får præsenteret en dagsorden, og starter fra en ende af med punkterne.

Her er der masser af forbedringspotentiale!  Jeg vil her nævne et par områder:

Sæt tid på punkterne!

På den måde kan I allerede når dagsordenen udarbejdes, vurdere om I kan nå alle de punkter, I gerne vil behandle. Ofte kan man ikke (det kender vi) og så skydes de sidste punkter til næste møde – igen og igen.

Skriv, om punktet er et beslutningspunkt, et dialogpunkt eller et orienteringspunkt

Ofte går der tid med at diskutere punkter, der faktisk er orienteringspunkter – beslutningen ER taget og bliver ikke lavet om, selv om I bruger en halv time på at diskutere det.

  1. Sig det med billeder!

Ofte er en masse af det, vi taler om, påvirket af følelser, holdninger, værdier og relationer – og de kan være rigtigt svære at sætte ord på, så vi præcist får udtrykt, hvad vi mener. Så bliver dialogen diffus, konklusionerne svære at drage – og beslutningerne ofte ikke baseret på konsensus.

Her er der hjælp at hente i værktøjet Dialoogle.

Dialoogle er en kreativ metode til at forny og kvalificere kommunikationen – på tomandshånd, og i små og større grupper. Dialoogle billedkort gør samtalen mere åben, sjov, direkte – og effektiv. Styrken ligger i billedernes evne til at få personer til at udtrykke sig nuanceret og samtidig meget præcist, så værdien af samtalen bliver større.

Dialoogle kan bruges, når du arbejder med fx strategiudvikling, visioner, værdiproces, samarbejds- og beslutningsprocesser, undervisning, tværfaglige projekter og konfliktløsning, fx i forbindelse med mobning i skoler og på arbejdspladser. Mulighederne for anvendelse er mangfoldige, og man former selv processen og dialogen for at få det mest præcise udbytte.

Læs mere om Dialoogle her

  1. Tillad kun konstruktiv kommunikation

I AddRelation arbejder vi med Appreciative Inquiry – den anerkendende dialog – som basis for udviklingsprocesser. Metoden har vist sit værd, fordi den – via sproget, vi bruger – tvinger fokus fra problemer og forhindringer over i ønsker og muligheder.

Vi kender alle situationen, hvor vi bliver bedt om at komme med forslag til noget – og disse forslag bliver mødt af udsagn som ”Men det prøvede vi jo sidste år, og det virkede ikke”, ”Det tror jeg ikke vi har økonomi til” – og dræberen af enhver gejst og forhåbning: ”Det tror jeg ikke på kan lade sig gøre – det gør jeg bare ikke”.

Vend stemningen til nysgerrig udforskning af muligheder

Ofte kan et enkelt spørgsmål løse op for den negative stemning, der følger efter disse udsagn. Med dette ene spørgsmål kan du nærmest revolutionere din arbejdsplads, for det kan imødegå al kritik og opløse konflikter.

Baggrunden for spørgsmålet er troen på, at ingen mennesker er født eller ØNSKER at være negative. Når det så kommer sådan ud af deres mund, er det bare en kejtet måde at udtrykke et ønske om noget andet. Vi tror altså på, at bag enhver frustration og kritik ligger der en drøm eller et ønske, som ikke er kommet til udtryk. Og det hjælper vi så til at ske ved at stille det magiske spørgsmål.

Det magiske spørgsmål er, i al sin simpelthed: ”Så hvad vil du gerne have i stedet for?”

Hver gang du møder en modstand, en kritik, en negativ holdning hos en anden person, så stil personen spørgsmålet: ”Så hvad vil du gerne have i stedet for?”

Nogle gange får du en ny negativ formulering som svar – så spørger du bare igen! Stille og roligt og respektfuldt interesseret og anerkendende. Bliv ved til personen kommer frem til at formulere ønsket – det skal nok komme.

Nogle gange vil du opleve, at personen forbavses over dit spørgsmål og udviser klare tegn på forundring og forvirring. Det er nemlig en træning at afklare sit ønske og formulere det, og det kan tage lidt tid at vænne sig til. De fleste af os har nemlig en årelang og dybtgående træning i at være kritiske.

Go get´em! 🙂

Nu har du fået de 3 ukendte måder at tale bedre sammen på, og jeg ønsker dig rigtigt god fornøjelse med dem. De virker!

Har du lyst at lære flere måder at skabe et bedre samarbejde og blive klogere på dine egne kompetencer og bidrag til processen, så kig på AddCademis kurser og uddannelser.

Hav en fantastisk uge!