Glem det med at være interessant! Vær interesseret!

Din hjerne driller dig. Og du ved det sikkert slet ikke…

Forskning viser, at vi bliver snydt af vores egen hjerne. Specielt på de områder, hvor vi har allermest brug for at være analytiske, realistiske og nøgternt vurderende. Læs her, hvordan din hjerne er din fjende – og hvordan du snyder den tilbage.

Din hjerne driller dig. Og du ved det sikkert slet ikke…

I dette blogindlæg giver jeg dig et af de råd fra den fra e-bog, jeg skrev sidste år: ”6 ting, du ikke vidste om at bruge dig selv bevidst og målrettet i relationer”. Bogen handler om at skabe bevidsthed om, hvordan du virker på andre mennesker, og kan bruge det til din fordel.

Det kræver noget viden om, hvordan mennesker virker i al almindelighed, og derfor indeholder dette blogindlæg:
•Hvordan du bliver snydt af din hjerne, når du skal vurdere andre mennesker – og hvordan det kan gøre dig dummere
•Noget om spejlneuroner – og hvordan du kan være opmærksom på, hvad du bliver påvirket af ubevidst
•Hvordan du kan få andre til at synes, at du er et skønt og dejligt og interessant menneske – ved at stille simple spørgsmål og bruge spejlneuronerne i dit favør

Hvordan du bliver snydt af din hjerne, når du skal vurdere andre mennesker – og hvordan det kan gøre dig dummere

Forskning viser, at når vi skal vælge at spørge en person til råds om vigtige ting, så vurderer vi ud fra TO kriterier:

1) Hvor kompetent tænker vi personen er, og

2) Hvor rar synes vi personen er.

Det første er det, vi TROR, vi vælger ud fra. Det andet er det, der får vores krop til at flytte os hen hos den person, vi helst vil snakke med.

Jep, reptilhjernen og den limbiske hjerne slår til igen! (giver dette ikke mening for dig, så læs råd nr. 1: “Bliv dygtigere af at samarbejde med dem, du ikke kan lide”)

En måde at anskue den måde, vi vurderer andre mennesker på, kan vises på denne måde:

Modellen er udviklet af Amy J.C. Cuddy, professor i forretningsudvikling på Harvard Business School (”The Hidden Qualities That Make Us Influential”)

Dette er måske overraskende for dig, der mener, at du profilerer dig på din faglighed. At det vigtig­ste, du kan vise andre, er hvor kompetent og dygtig, du er. Fordi det afkræver respekt og beundring.

Men du er nødt til at acceptere, at hvis andre opfatter dig som dygtig, men placerer dig i øverste venstre hjørne, så er du ikke en person, der får meget ud af dit netværk. Fordi andre ikke søger at have dig i deres. Du kan derfor være nok så superdygtig inden for dit felt, men hvis der er andre, der er lige så dygtige som dig, men mere ”likeable”, så vil de blive foretrukket frem for dig.

Er du derimod en person, der synes, du gør utroligt meget for andre, så er du måske sød og rar, men underspiller dine evner og kompetencer i hensynets navn. Du er måske bange for at komme til at virke arrogant eller tænker, at folk nok ved, du er dygtig, det behøver du ikke fortælle dem, de skal nok spørge, hvis de har brug for noget.

Det gør de også – men hvis det overvejende indtryk, du giver, er at du er sød og venlig, så vil de ikke vælge dig i første omgang. Du har brug for at gøre dig selv mere synlig, vise hvor kompetent du er, så andre søger at have dig i deres netværk til mere end bare at hælde problemer af og snakke socialt.

Vi vælger ofte den mindst kompetente

Det interessante er, at hvis vi står over for valget mellem at skulle spørge ”Den kompetente idiot” og ”Det elskelige fjols”, så vil mange vælge den sidste – selv om de ikke betragter rådet som så værdifuldt. Også selv om vi umiddelbart vil benægte, at det er den prioritering, vi foretager.

Vi mennesker er indrettet således, at vores hjerne konstant vil få os til at søge mod det, der føles rart, og væk fra det, der føles dårligt. Og da det sker via de to dele af vores hjerne, der ikke har noget sprog, så sniger det sig under bevidsthedsradaren. Vi går efter vores ”mavefølelse” i stedet.

Så hvad kan du gøre for at teste, hvor du ligger på Varme-skalaen? Eller træne at skabe den oplevelse hos andre?

Ja, her kan du bruge Bordherre-testen.

Det er ikke kun en kommunikationsøvelse – det er en øvelse i at skabe gode relationer. Hvad enten du er oprigtigt interesseret eller er nødt til at ”fake it till you make it.” Den vil give dig evnen til at blive oplevet som Varm (og dermed interessant), og den kan bruges i alle sammenhænge, hvor du møder mennesker.

Noget om spejlneuroner – og hvordan du kan være opmærksom på, hvad du bliver påvirket af ubevidst

Bonusinformation:

Det nyeste inden for hjerneforskningen er studiet af de hjerneceller, der på dansk har fået navnet ”spejlneuroner”.

Navnet beskriver, at disse hjerneceller kan kopiere eller ”spejle” de virkninger, som foregår i omgivelserne af andre. Dvs. at når du oplever et andet menneskes adfærd og følelser, så vil dine spejlneuroner ”spejle” dette og via samspil med dine egne hormoner og hjerneimpulser give dig følelser og oplevelser, der svarer til den person, du spejler. Og nej, det gælder ikke kun spædbørn – men de er et glimrende eksempel på denne kommunikation, der foregår uden ord og forklaring.

Eksistensen og virkningsmekanismerne af ”spejlneuronerne” kan give en naturlig forklaring på mange fænomener, som vi har beskrevet som ”empati”, ”medfølelse”, ”intuition” og lignende. Spejlneuron-effekten kan også begrunde talemåder som ”at være på bølgelængde”, ”at have samme kemi”, ”jeg følte mig godt tilpas sammen med ham” etc.

Spejlneuronerne spejler alle følelser, der skabes af adfærd og kropssprog. Så hvis du selv af natur er tilbageholdende, lukket, privat, ikke så talende, sur, vred, nedtrykt, uengageret eller lign., så kan du regne med, at du vil have denne effekt på andre.

Det er vi selvfølgelig alle sammen indimellem, og det kan være svært energikrævende at ændre sin adfærd til at være storsmilende, slå begejstret ud med armene og fortælle spændende historier og hylesjove vittigheder, hvis man slet ikke er til det. Men her er det så Bordherre-testen kommer dig til hjælp. For der skal du slet ikke være på – ret meget.

Du skal ikke være interessant, bare vær interesseret! Så skal det hele nok gå 🙂

ØVELSE: Bordherre/borddame-testen: Kan du skabe ”Shiny Eyes” hos andre?

Kender du det at blive placeret med en bordherre (eller borddame), der taler og taler om sig selv? Alt det spændende, som de er eller har oplevet eller har tænkt sig at gøre. Og man ender med at have lyst til at skrige…

Eller omvendt, en bordherre/-dame, hvor al samtale dør efter et par sætninger. Det er heller ikke rart.

I begge tilfælde sidder man med oplevelsen af, at man selv er inderligt uinteressant, og det er ikke noget godt udgangspunkt for at skabe en forbindelse til en person. Ofte afskriver man disse mennesker som nogen, man ikke har lyst til at have i sit netværk – men tænk nu, hvis de faktisk besad noget, som du kunne opdage og bruge senere?

Omvendt, så fandt de jo ikke noget interessant hos dig, for samtalen blev underligt uengageret. Og når der ikke har været noget i en samtale, der rører ved følelser, så er den glemt igen lige så hurtigt som du har smidt tøjet til vask efter festen.

Skab shiny eyes!

Det, du skal gøre, er at få deres øjne til at skinne! Du skal få dem til at tale om noget, som virkeligt har betydning for dem. Drop at snakke om jobbet, hvis det er tydeligt, at de ikke er glade for det. Smalltalk ikke i øst og vest om alt muligt. Brug det som indledning til jeres snak, og spørg så til, hvad der interesserer dem. Virkeligt meget. Når du finder det, som de er passionerede om, så vil du kunne se deres øjne skinne. Du kan mærke energien i dem stige. Og at det påvirker dig. Pludselig har I en snak, hvor I glemmer tid og sted, fordi det er interessant med den dér passion, og pludselig er det tid til kaffe. Og hvad bedre er: Denne person husker dig som et af de mest interessante og likeable mennesker, han/hun har mødt! For du interesserede dig for det, der optager dem mest.

Det gode ved denne øvelse er, at du overhovedet ikke behøver have nogen viden eller forudsætninger for det, de taler om! Du behøver ikke interessere dig for det. Du skal bare være interesseret. Der er intet, der får folk til at kunne lide dig mere end når du er en engageret lytter og får dem til at snakke om det, som de holder allermest af.

Spørgsmålet er i al sin simpelhed: ”Hvad interesserer dig allermest?

De fleste spørger: ”Og hvad laver du så?”. Men da kun ca. 25% af danskerne er topmotiverede for deres job, kan den samtale godt blive lidt flad. Men så smider du spørgsmålet på bordet. Og pludselig er I ude i en snak om motorcykler eller orkideer eller slægtsforskning. Og så er det bare at fortsætte samtalen med ”nej, hvor spændende!”, ”fortæl mig mere om det” og ”hvor ved du meget, hvor får du al den viden fra?” og den slags. Smil og nik og vigtigt! Lad di
g gribe af stemningen. Vær ægte interesseret – ellers får det den modsatte effekt. Ingen ønsker at blive narret til at tale.

Prøv det!

Det ligger lige for at øve dig ved den næste sociale event. Prøv det! Oplev, hvad der sker. Og glæd dig over de gode oplevelser.

Den bedste bordherre/borddame var den, der fik dig til at tale og dine øjne til at skinne! Sådan vil du blive husket.

God fornøjelse! 🙂

P.S. Vil du læse hele e-bogen, kan du få den gratis her: http://addleadership.dk/#subscribe

Jeg vil ikke have nogen ja-sigere omkring mig.

Jeg vil have, at hver eneste siger deres mening, og så selv om det koster dem jobbet.

Samuel Goldwyn

Hvis vi skal mødes på andre medier, så kan du finde mig her